Пояснювальна записка.


Пояснювальна записка.
У даний час, коли Україна втягнута у військові дії, багато родин змушені переселятися у безпечніші района. Дорослі легше пристосовуються до умов переселення, використовуючи вже набуті механізми захисту, підлітки ж є більш вразливою групою. Для них зміна звичного оточення та оточуючих, зміна навчального закладу і посилення суперечностей внутрішнього світу часто є критичним для психічного здоров'я. Ці обставини призводять до підвищення рівня тривожності, невпевненості і  викликають у особистості страх, упереджене ставлення до себе і до інших.
Тому для збереження і підтримки психологічного здоров'я, розширення свідомості учнів, зниження тривожності, страху, підвищення самооцінки, а також допомоги у пошуку сенсу життя та життєвих перспектив рекомендовано провести тренінг.

Мета тренінгу: допомогти зниженню рівня страху, тривожності, адаптації у новому навчальному закладі  і безпосередньо у групі, розширити самосвідомість, підвищити самооцінку, сприяти пошук сенсу життя та життєвих перспектив, активної життєвої позиції, людяності, милосердя, доброти.
Завдання:
1.     Зниження рівня особистісної тривожності та почуття страху.
2.     Научіння сприйняття різних кризових ситуацій.
3.     Підвищення самооцінки – ставлення суб’єкта до самого себе як носія певних властивостей, як відповідального за своє життя.
4.     Покращення вміння цінувати близьких, дорогих людей та людей що його оточують.
5.     Усвідомлення життя та життєвих цінностей.
Кількість учасників: до  10 осіб.
Час тренінгу:
Методи: інформаційні повідомлення, арт-терапія, моделювання ситуації, вправи на активізацію,  релаксаційні вправи.




БЛОК І. Я і група. Знайомство.

Мета: створення атмосфери невимушеності, розкутості, вираження думок, побажань, вироблення навичок роботи в групі, вивчення способів презентації самого себе, отримання інформації та зворотнього зв’язку про власний образ.

Вправа: «Історія мого імені» (10 хв.)
Мета: знайомство учасників тренінгу.
Матеріали: кулькові ручки, бейджики, паперові заготовки для бейджиків.
Тренер. Кожне ім’я має кілька варіантів (Анастасія, Настя, Настуся…). Подумайте, який варіант вашого імені вам найбільше подобається і ви б хотіли, щоб саме так до вас зверталися учасники тренінгу. Запишіть на пепері. Презентуючи своє ім’я, скажіть, що воно означає (якщо вам це відомо) і хто вам його обрав.


Вправа: «Особиста кртка» ( 10 хв.)
Мета: продовження знайомства учасників.
Матеріали: кулькові ручки, аркуші паперу А-4.
Тренер. Зараз пропоную усім зробити невеликі особисті картки. Покладіть аркуші паперу вертикально. З лівої сторони в стовпчик напишіть своє ім’я, а навпроти кожної літери вашого імені напишіть будь-ласка по одній своїй позитивній рисі. Праворуч зазначте ваші власні хобі, захоплення, інтереси.


Вправа-обговорення: «Правила роботи групи» (10 хв.)
Мета: створення  і запис правил групи, які необхідні для ефективної роботи  її учасників.
Матеріали: ватман, маркери. 
Тренер. Зазвичай тренінгові група працює за певними правилами дотримання цих правил є обов’язковим для кожного учасника групи. Але правила набирають чинності лише тоді, коли ви спільно приймете їх. Будь-ласка подивіться на дошку та прочитайте ці правила.
Орієнтовні правила роботи тренінгової групи: 
Бути активним.
Бути толерантним.
Бути щирим.
Не оцінювати.
Не давати порад.
Бути доброзичливим.
Конфіденційність.
Бути позитивним.
Говорити по черзі.
Тут і зараз.

Вправа-побажання: «Очікування» (10 хв.)
Мета: виявити справжню мотивацію кожного учасника щодо участі в тренінгу.
Матеріали: на дошці написана тема тренінгу; плакат, з намальованим в нижній частині камінцем.
Тренер. Життя наше, як зебра: то чорну смужка, то біла. Сьогодні ми будемо вчитися якомога швидше і з меншими втратами долати «чорні» смуги, викидати камінчики з душі, які заважають бути нам щасливими.
Кожен з учасників тренінгу пише на стікерах свої очікування, промовляє їх і розміщує внизу плаката.


Вправа: «Я з тобою подібний… і це чудово» (10 хв.)
Мета: знайти друзів з спільними інтересами та захопленнями.
Матеріали: особисті картки.
Тренер. Ви сьогодні познайомилися з новими учнями ліцею, які можуть стати вашими друзями, тому що мають подібні до ваших захоплення, хобі.
Зараз по черзі кожен з вас звернеться до того учня, який має подібні до ваших уподобання, захоплення, інтереси, хобі зі словами: «Я з тобою подібний… (і називає спільні). І це чудово».  Якщо ви не були достатньо уважними, то можна підглянути в «Особисту картку» учасника.


Вправа: «Правда-неправда» (10 хв.)
Мета: знайомство.
Тренер. Кожен розповідає по три  факти зі свого життя, один з яких неправдивий. Усі решта мають здогадатися, де неправда.


Вправа: «Інтерв’ю» (5 хв.)
Мета: ознайомлення з враженнями від проведеного заняття.
Матеріали: маркер.
Тренер. Зараз я передаватиму по колу маркер, який виконуватиме функцію мікрофона. Ви по черзі висловите свої враження від участі в тренінгу.
І на закінчення заняття ви можете висловити свої побажання як окремому учаснику заняття так і всій групі.




БЛОК ІІ. Мої спогади.

Мета: проговорити свої тривоги, переживання, віднайти в себе ресурси, які допоможуть знайти себе в обставинах, в яких опинився, побачити, що ти не один, що в тебе є підтримка і що ти сам можеш надати підтримку іншим.

Вправа: «Повідомлення» (5-7 хв.)
Мета: переконання в тому, що я такий (вимушений переселенець) не один.
Матеріали: карта Луганської, Донецької обл. та АР Крим, булавки.
Тренер. На попередньому занятті ви дізналися деяку інформацію про ваших нових знайомих, те, що з деякими,  ви маєте спільні захоплення. А зараз з вашого дозволу, я відкрию секрет: «Всіх вас об’єднує вимушене переселення ваших родин, зміна місця проживання». Зараз кожен з вас підходитиме до карти і позначать попереднє місце проживання                                                                                 вашої родини.

Вправа: «Події минулого» (10 хв.)
Мета: взнати обставини та причини переселення у наше місто та ваші емоції пов’язані з цими подіями.
Матеріали: простий та кольрові олівці, аркуші паперу А-4, скринька.
Тренер. Зараз хочу вам запропонувати стати художниками. Картина буде малюватися етапами. Покладіть листок паперу горизонтально.У верхній частині пропоную намалювати небо. Яке воно буде: грозове, хмарне чи навіть з блискавками залежить від того, які події вам довелося пережити і які переживання вони у вас викликали. Приступайте до роботи.
(Тренер уважно спостерігає за зовнішнім виглядом та емоціями художників).
Після виконання вправи учні (не обов’язково змушувати кожного показувати і пояснювати) демонструють та інтерпретують «своє небо».
Тренер. Кожен по-своєму, залежно від характеру сприйняв те, що з ним відбулося. Так як це події минулі, тому зігніть листочка навпіл та киньте його у скриньку «Події минулого».


Вправа: «Я під парасолькою» (20 хв.)
Мета: визначити свої сильні риси характеру, які допомогають вам справитись з важкими ситуаціями.
Матеріали: простий та кольорові олівці, аркуш паперу А-4, притча «Три мудреці».
Тренер. Покладіть листок паперу горизонтально. Намалюйте себе (або людину подібну на вас) у руках якої парасолька. На парасольці напишіть все те, що і тих, хто допомагає вам у складній життєвій ситуації.
Демонстрація малюнків та їх обговорення.
Тренер. Виконання цієї вправи дозволило вам візуально побачити свої ресурси і почути, які ресурси використовують інші.
Притча «Три мудреці»
Три мудреці посперечалися про те, що важливіше для людини – її минуле, теперішнє чи майбутнє. Один із них сказав: «Моє минуле робить мене тим, хто я є. Я вмію те, чого навчився в минулому. Я вірю в себе, тому що я зміг упоратися з усіма справами, до яких раніше брався. Мені подобаються люди, з якими мені раніше було добре, або схожі на них. Я дивлюся на вас зараз, бачу ваші усмішки і чекаю ваших заперечень, тому ми вже не один раз сперечалися і я вже знаю, що ви не звикли погоджуватися з ким – небудь без заперечень».
«А з цим неможливо погодитись, - сказав другий, коли б ти був правий, людина була б приречена, як павук, сидіти день у день своїх звичок. Людину творить її майбутнє. Не має значення, що я знаю і вмію зараз – я вчитимуся того, що буде потрібним у майбутньому. Моє уявлення про те, яким я хочу стати за 2 роки, реальніше за мої спогади про те, яким я був 2 роки тому, адже мої дії зараз залежать не від того, яким я був, а від того, яким я збираюся стати. Мені подобаються люди несхожі на тих, кого я знав раніше. А розмова з вами цікава не тому, що ми вже звикли сперечатися один з одним, а тому, що я сподіваюся на цікаву боротьбу і несподівані повороти думки».
«Ви зовсім випустили з виду, - втрутився третій, - що минуле і майбутнє існують тільки в наших думках. Минулого вже не має. Майбутнього ще не немає. І незалежно від того, згадуєте ви про минуле чи мрієте про майбутнє, дієте ви тільки в теперішньому. Тільки сьогодні щось можна змінити в своєму житті – ні минуле, ні майбутнє нам не підвладне. Тільки сьогодні можна бути щасливим: спогади про минуле щастя – сумні, очікування майбутнього щастя – тривожні! А коли я вступаю в суперечку, я маю врахувати те співвідношення сил і той набір аргументів, які склалися у цей момент».
І мудреці довго ще сперечалися, насолоджувались неквапною бесідою. І я не знаю, хто з них переміг у суперечці.
Обговорення
-         До думки кого з мудреців схиляєтесь ви?
-         Що запам’яталось вам у висловлюваннях кожного з мудреців?
Важливо звернути увагу учнів на зв'язок минулого і сьогодення, сьогодення і майбутнього.


Вправа: «Добрий чарівник» (10 хв.)
Мета: створення позитивної атмосфери усунення емоційного напруження.
Матеріали: казка «Що таке життя?»
Тренер. Зараз я розкажу вам казку.
Якось засперечалися пролісок, сніг і зайчиха – що на світі найкрасивіше.
-           Найкрасивіше, - сказав пролісок, - це коли розцвітає перший пролісок. Навкруги ще сніг, а сонячне проміння дзвонить у білосніжний дзвінок на зеленій стрілці: прийшла весна.
-           Ні, найкрасивіше, - зауважив сніг, - це коли перший сніг випадає. Земля чорна, замерзла, неприваблива. А випаде перший сніг – і земля немов умивається. Усе загортається в біле пухнасте покривало, світиться, іскриться.
-           Ні, - відповіла зайчиха, - найкрасивіше, коли маленькі зайченята виходять на галявину. Навкруги пахучі квіти, високі трави, і в них – маленькі пухнасті грудочки сидять, вперше на світ дивляться. Вушка у них ворушаться, а очі робляться величезними від подиву. Я прекраснішої картини не бачила.
-           Даремно ви сперечаєтесь, - ласкаво сказало їм сонечко з висоти, -  це все найкрасивіше, тому що все це життя.
Тренер. То що таке життя для вас? (висловлювання учнів).
         Тренер. Мудрі говорили: «Життя – це нескінченне пізнання, бери свій ціпок і йди».
         Кожен із нас має свій «ціпок» і прямує своєю дорогою, але якоїсь миті ми починаємо усвідомлювати, що дорога стає досить широкою, і поруч з нами йдуть інші люди.
         Уявіть, що вам зустрівся добрий чарівник, і що ж ви його ввічливо попросили б …

Вправа «Лист до себе в майбутнє» (15 хв.)
Мета: формувати в учнів упевненість в собі.
Матеріали: кулькові ручки, аркуш паперу А-4.
Тренер. Ваше завдання: «Написати собі листа, якого ви зараз заклеїте і відкриєте лише через 10 років». Учасники мають коротко описати, які вони зараз, що їх цікавить, що вони думають стосовно свого майбутнього, який вигляд вони матимуть, чим займатимуться, хто буде поряд із ними, що вони хочуть побажати собі на майбутнє.
Охочі зачитують свої листи


Вправа: «Інтерв’ю» (5 хв.)
Мета: ознайомлення з враженнями від проведеного заняття.
Матеріали: маркер.
Тренер. Зараз я передаватиму по колу маркер, який виконуватиме функцію мікрофона. Ви по черзі висловите свої враження від участі в тренінгу.
І на закінчення заняття ви можете висловити свої побажання як окремому учаснику заняття так і всій групі.






БЛОК ІІІ. Усвідомлення своїх почуттів та психоемоційних станів

Мета: навчити розуміти себе і не боятися просити допомоги у вирішенні своїх проблем.

Вправа: «Домалюй» (10 хв.)
Мета: порозуміння та щире висловлювання своїх потреб.
Матеріали: кольрові олівці, аркуш пеперу А-3.
Тренер. Пропоную комусь одному вигадати малюнок і зробити перші його замальовки, нічого при цьому не кажучи групі (не повідомляти іншим про свій задум). Далі автор має передати малюнок іншим учасникам, і кожен з них повинен домалювати щось своє. Після цього малюнок повертається до першого автора.
-         Чи сподобався тобі кінцевий варіант малюнка?
-         А яким був його первинний задум?
Тренер. Пропоную тому самому учневі зробити перші штрихи малюнка, але при цьому розказує групі, що саме він хотів би бачити у кінцевому результаті. Проговорює всі деталі. Малюнок передають по колу. Потім він повертається до свого першого автора, який задумав ідею малюнка.
-         Що ти відчував, коли просив намалювати інших те, що тобі подобається?
-         Який із двох варіантів малюнків більше відповідає твоєму задуму?
Запитання до інших учасників:
ü Як ви відреагували на прохання?
Тренер. Ви бачите як щире висловлювання про свої потреби допомагає порозумітися з іншими. Чи не легше було б вирішувати проблеми, завчасно попросивши про допомогу? Або ж домовитися про спільну участь у вирішенні будь-яких проблемних ситуацій?
Завжди знайдуться люди, які вас цінують і охоче вам допоможуть. Пошук шляхів вирішення – краще, ніж покірне прийняття своїх проблем та їхніх наслідків.

Вправа «Рибка для роздумів» (10 хв.)
Мета: розвиток вміння словесно спокійно реагувати на будь-які події, що сталися в моєму житті.
Матеріали: коробка з паперовими макетами рибок на яких написано початок речень.
Тренер. Зараз кожен «рибалка», зловивши рибку, зачитає речення самостійно його завершуючи.
Незакінчені речення:
ü Я насправді дуже не люблю в собі…
ü В ліцеї я почуваю себе…
ü Я сумую коли…
ü Я не довіряю людям, які…
ü Я хотів би щоб мої батьки знали…
ü Мій майстер виробничого навчання…
ü Вибираючи між «активний» і «пасивний», я назвав би себе…
ü Найбільше мені подобається в цій групі…
ü Має найприємніше переживання з дитинства…
ü Мені подобається…
ü Мені потрібно…
ü В житті мені вдалося…
ü Я таємно…
ü Танцюючи…
ü Ідучи в ліцей…
ü Я не можу зрозуміти чому…
ü Мої одногрупники…
ü Як бия міг змінити в собі дещо, я б …
ü В людях мені найбільше подобається…
ü Найбільше від інших людей мені потрібно…

Вправа на активізацію «Коли я…» (10 хв.)
Мета: визначити різні емоційні стани людини, сприяти створенню позитивного психологічного мікроклімату в групі, активізувати увагу учасників.
Тренер. Учасники стають у коло. По черзі називають будь-яку емоцію, почуття (наприклад: роздратування, радість, хвилювання, страх, відчай, щастя, агресія, здивування тощо).
Коли я … (називає будь-яку ситуацію), то відчуваю … (Кидає м’яча комусь із учасників. Той, хто спіймав його називає свою емоцію. Таким чином виходить завершене речення: «Коли я зранку прокидаюся, то відчуваю радість».)

Вправа «Коло» (10 хв.)
Мета: визначення ролі емпатійного реагування у спілкуванні.
Матеріали: роздавальні картки «Емоції та почуття».
Тренер. Кілька учасників виходять із аудиторії. Тренер кожному з них пропонує продемонструвати в колі прояв якогось почуття чи емоційного стану (зоображеного на кртці), використовуючи лише міміку і жести.
Ситуації:
ü Ти щаслива, що отримала бажаний подарунок.
ü Ти радісно здивований отримавши листа від друга.
ü Ти сумуєш, за втраченими друзями.
ü Ти закоханий.
ü Ти боїшся зайти в кабінет до стоматолога.
Тим учням, які залишилися в аудиторії тренер пропонує стати в коло і при демонструванні емоційних станів учасників, які зайдуть у кімнату ніяк на них не реагувати – ні словами, ні мімікою, просто дивитися.
Підліток заходить у кімнату і демонструє емоційний стан (як правило з надією побачити реакцію оточення і бажанням, щоб учасники скоріше відгадали емоцію, яку він демонструє).
Витримавши паузу тренер дає сигнал – плескає в долоні. Лише тоді всі учасники вгадують, яку емоцію було продемонстровано.
Коли емоцію вгадали, учасник приєднується до всіх і стає в коло. Вправа триває, доки всі учасники не продемонструють своїх емоційних станів.
Обговорення:
-         (До кожного з учасників). Як ти почувався, коли, демонструючи емоційний стан, не відчував підтримки інших?
-         Опиши твої почуття, коли нарешті побачив реакцію оточення на твій емоційний стан.
-         (До всієї групи) Які висновки можна зробити після виконання вправи?
Тренер. Вправа доводить, яке значення має у спілкуванні емпатійне реагування. Коли, спілкуючись ми отримуємо у відповідь байдужість і нерозуміння, нас опановує роздратування, розгубленість і не бажання далі контактувати. Навпаки, коли ми бачимо прийняття, співчуття, розуміння наших переживань, нам хочеться продовжити стосунки, так само розуміти і підтримувати.


Вправа «Олівці» (5 хв.)
Мета: координація спільних дій на основі невербального сприйняття одне одного, врахування дій партнерів.
Матеріали: олівці.
Тренер. Усі учасники стають у коло на відстані 50-60 см одне від одного й утримують за допомогою подушечок вказівних пальців ручки або олівці. Так утворюється замкнене коло.
Група, не відпускаючи олівців, синхронно виконує завдання:
ü підняти руки, опустити їх, повернути у початкове положення;
ü витягнутим руки вперед, відвести назад;
ü зробити крок вперед, два кроки назад, знов крок уперед (звуження і розширення кола);
ü нахилитися вперед, назад, стати рівно;
ü присісти, встати.
Тренер. Як повинен виконувати кожен з учасників дії, щоб олівці не падали? На що потрібно орієнтуватися при виконанні цих дій? Як встановити з оточенням необхідне порозуміння, навчитися «відчувати» іншу людину?

Вправа-візуалізація: «Водоспад» (15 хв.)
Мета: допомогти учням розслабитися, дозволити їм використовувати свою інтуїцію
Матеріали: релаксаційна вправа.
Тренер. Сядь зручніше і заплющ очі. Два-три рази глибоко вдихни і видихни… Уяви собі, що ти знаходишся біля водоспаду. Але це не звичайний водоспад. Замість води в ньому падає вниз м’яке біле світло. Тепер уяви себе під цим водоспадом і відчуй, як це чудове біле світло струмує по твоїй голові… Ти відчуваєш, як розслабляється твій лоб, потім вуста, як розслабляються м’язи шиї.
Біле світло тече по твоїх плечах, потилиці та допомагає їм стати м’якими і розслабленими. Біле світло стікає із твоєї спини, і ти помічаєш, як і в спині зникає напруження, і вона теж стає м’якою і розслабленою.
А світло тече по твоїх грудях, по животу. Ти відчуваєш, як вони розслабляються і ти сам собою, без жодного зусилля, можеш глибше вдихати і видихати. Це дає змогу тобі відчувати себе дуже розслаблено і приємно.
Світло тече також по твоїх руках, долонях, пальцях. Ти помічаєш, як руки і долоні стають все м’якшими та розслабленими. Світло тече і по ногах, спускається до твоїх стоп. Ти відчуваєш, що і вони розслабляються і стають м’якими. Цей дивний водоспад з білого світла обтікає все твоє тіло. Ти відчуваєш себе абсолютно спокійно  і безтурботно, із кожним вдихом і видихом ти все глибше розслабляєшся і наповнюєшся свіжими силами…
Тепер подякуй водоспаду світла за те, що він тебе так розслабив … Трохи потягнися, випрямся і розплющ очі.
Згадуй свої відчуття від водоспаду щорозу, коли тобі потрібно розслабитися.
Тренер. Що нового ти відкрив для себе на сьогоднішньому занятті? З яким настроєм ти йдеш?


Вправа: «Інтерв’ю» (5 хв.)
Мета: ознайомлення з враженнями від проведеного заняття.
Матеріали: маркер.
Тренер. Зараз я передаватиму по колу маркер, який виконуватиме функцію мікрофона. Ви по черзі висловите свої враження від участі в тренінгу.
                                                                                                      


БЛОК ІV. Самооцінка.

Мета: розвивати креативність і краще розуміння себе, підвищувати самооцінку, знизити тривожність.


Аналітична вправа. «Мої сильні та слабкі сторони». (15 хв.)
Мета: визначити свої сильні і слабкі сторони, розвинути адекватну самооцінку, навчитися аналізувати свої вчинки і брати на себе відповідальність.
Матеріали:кулькова ручка, аркуш паперу А-4.
Тренер. Пропоную вам записати 10 сильних та 10 слабких сторін вашої особистості. Ви маєте 1 хвилину. Після її завершення за моєю командою всі припиняють роботу.
-         Які риси особистості було легше проаналізувати?
-         Чому?
-         Що ви відчували, коли записували позитивні риси? Що - коли негативні?
-         З яких рис почали складати список?
-         Яким чином зазначені риси особистості впливають на вашу поведінку та на прийняття рішень у певних ситуаціях?
  Тренер. Тільки ви найкраще знаєте свої сильні та слабкі сторони. І лише ви можете вирішувати, що саме є вашими вадами, як від них позбутися. Не критикуйте себе більше, ніж стали б критикувати найкращого друга. Не критикуйте себе, завжди знайдеться людина, яка зробить це замість вас. Доброту і співчуття потрібно проявляти насамперед у ставленні до себе. А якщо їх немає в людини, то що вона зможе запропонувати іншим? Відмовивши у милосерді собі, вона не пожаліє й іншого. (після обговорення можна запропонувати учням дописати риси тільки до позитивного списку. Потім учасники порівнюють списки, щоб мати чітке уявлення про себе.)

Вправа: «Це чудово!» (5 хв.)
Мета: підвищення самооцінки та покращення настрою учасників.
Матеріали: роботи учнів з вправи «Мої сильні та слабкі сторони».
Тренер. Подивіться ще раз на список ваших позитивних, сильних сторін. Виберіть одну, найбільш притаманну вам хорошу рису. Після цього кожен учасник по колу назве її, а всі інші разом вигукнуть: «Це чудово!» - і піднімуть великий палець догори.
Поділіться своїми враженнями.

Вправа-обговорення: «Психологічна кухня гарної самооцінки» (20 хв.)
Мета: пошук шляхів і методів підвищення самооцінки.
Матеріали: роздатковий матеріал, кулькова ручка, аркуш паперу А-4, мікрофон.
Тренер. Наша нова вправа пройде у вигляді прямого ефіру. Давайте спробуємо уявити, що ми на популярному ток-шоу. Зараз кухар Позитив пропонує вам 11 рецептів підвищення самооцінки. Прочитайте їх. Які вам сподобались, а які ви уже «готуєте» у своєму житті?
Вісім рецептів підвищення самооцінки.
1.     Годі порівнювати себе з іншими людьми. Завжди знайдуться люди, які будуть багатші за тебе, в чомусь успішніші, стрункіші або молодші. Навіщо марно витрачати час, займаючись порівняннями та самоїдством.
2.     Перестань сварити себе і дорікати собі. Певна річ, твоя самооцінка кульгатиме, якщо ти постійно називаєш себе «дурнем». Постарайся не використовувати лайливі вислови на свою адресу, а краще заміни їх у своєму лексиконі на щось більш приємне. Наприклад, «сонечко», «любий», «дорогий», «найкреативніший» тощо. Частіше хвали свій зовнішній вигляд, навіть найменші успіхи та досягнення, як у кар'єрі, так і в особистому житті.
3.     Забудь про «не». Намагайся якомога рідше вживати негативні вислови на свою адресу. Підвищити самооцінку допоможуть позитивні твердження, які слід говорити собі якнайчастіше. Наприклад, «мені все вдасться», «все буде добре» тощо.
4.     Радій компліментам. Приймай компліменти та привітання з вдячністю.
5.     Оточи себе позитивом. Більше позитивних книг, фільмів, музики тощо. Також заведи собі правило регулярно читати статті/книги на тему підвищення самооцінки (такий собі індивідуальний тренінг).
6.     Виділяй час на улюблену справу. Це може бути що завгодно, головне, щоб приносило тобі задоволення й ти міг досягти в цій сфері результатів, якими можна пишатися.
7.     Спілкуйся з позитивними й упевненими в собі людьми. Якщо у твоєму оточенні одні скиглії, песимісти й енергетичні вампіри, не дивно, що в тебе настрій на нулі. Убезпечуй себе від спілкування та дружби з «негативними персонажами». Недарма є вислів: краще бути самому, ніж з ким-небудь.
8.     На зациклюйся на критиці. Сказали образливі слова, обізвали. Цілком можливо, що твої кривдники просто тобі заздрять або ж гнівом, спрямованим у твій бік, просто звільняють себе від негативних емоцій. Не прокручуй у голові образливі слова, а дій за принципом «Що більше ти поважаєш і любиш себе, то більше поважають, люблять і цінують  тебе».
9.     Створи список своїх досягнень. Не будь скромним. Адже ти насправді значно кращий, ніж тобі здається! І зробив ти значно більше корисних речей, ніж можеш згадати в перші п'ять хвилин. Поклади список на видне місце – і доповнюй його новими досягненнями та добрими справами.
10. Будь відповідальним. Бери на себе відповідальність, нехай частка її буде незначна.
11. Вір у себе. Якщо ти сам не віриш у свої сили, то чому в тебе повинні вірити навколишні? Запорука успіху всіх великих і впевнених у собі людей у тому, що вони щиро вірили в те, що вони роблять, керуючись лише своїми бажаннями, фантазіями, думками та вибором.
Тренер. Шановні телеглядачі, бажаю вам ніколи не втрачати впевненості в собі, у своїх силах і потенціалі. Ви – головний експерт у вашому житті. І тому тільки ви можете знати, що робить вас щасливим. Перш ніж ми зможемо любити інших ми повинні навчитися по-справжньому любити себе. «У пошуках людини, яку б ви могли полюбити і поважати більше, ніж самого себе, ви можете обійти увесь Всесвіт. Ви не знайдете такої людини. Ви самі більше, ніж будь-хто інший у Всесвіті, варті любові і поваги» (Будда). Нехай проблеми та незгоди самооцінці не зашкодять! Хай вам щастить!


Вправа «Відпускання каміння» (5 – 7хв.)
Мета: знизити рівень ситуативної та особистісної тривожності, використовуючи методи експресивно-емоційної дії.
Матеріали: притча
Тренер. Сідайте зручно. Розслабте­ся. Уявіть собі апельсин, його колір, склад і запах. Зніміть з нього шкірку, відломіть дольку й відкусіть шматочок, відчуйте, яка вона на смак. Потім поверніться в уяві на­зад так, щоб знову побачити цілий, нечищений апельсин.
Уявіть собі, що ви стоїте у гірській річці з дуже швидкою течією. Щоб вас не відніс стрімкий потік, ви тримаєтеся за великий камінь — схопіть його і напружтеся, не розслабляйтеся доки я не закінчу розповідь. Слу­хайте притчу, намагаючись утриматися за камінь.
Притча
На дні річки з дуже швидкою течією жили істоти, схожі на людей, тільки могли дихати під водою. Все своє життя вони проводили там, чіпляючись за вели­ке каміння, що лежало на дні. Таким чи­ном, стримуючись від швидкої течії, вони народжувались, їли, кохали та помирали. Вважалося, що той, хто відпустить камінь, обов'язково загине, його понесе стрімкий потік води.
Та все ж таки один із них відпу­стив свій камінь, але не загинув, а поплив за течією. Йому зустрілись інші такі ж по­селення, в яких люди проводили своє жит­тя так, як у його рідному поселенні. Вони дивувалися: «Дивіться! Він літає! Це над­людина!». На що «надлюдина» відповідала: «Це не так, я така людина як і ви. Просто відпустіть ваші каменюки й ми полетимо».
Тренер. Ваш камінь — це ваш страх. Відпустіть свій камінь і розслабтесь. Пливіть по житті легко, як риба у воді.



Вправа «Маяк». (7 хв.)

Мета: релаксація.

Тренер. Уявіть маленький скелястий острів удалині від континенту. На вершині острова – високий, міцно поставлений маяк. Уявіть себе цим маяком. Він стоїть так міцно, що навіть сильні вітри, що постійно дмуть на острові, не можуть похитнути його. Удень і вночі, в ясну погоду й негоду ви посилаєте потужний промінь світла, що служить орієнтиром для кораблів. У вас багато енергії, ви можете підтримувати сталість вашого світлового променя. Цей промінь ковзає на поверхні океану, попереджаючи мореплавців про мілини. Ви – символ безпеки для людей на морі й на березі. Відчуйте внутрішнє джерело світла в собі – світла, що ніколи не може згаснути.


Вправа: «Інтерв’ю» (5 хв.)
Мета: ознайомлення з враженнями від проведеного заняття.
Матеріали: маркер.
Тренер. Зараз я передаватиму по колу маркер, який виконуватиме функцію мікрофона. Ви по черзі висловите свої враження від участі в тренінгу.
І на закінчення заняття ви можете висловити свої побажання як окремому учаснику заняття так і всій групі.





Немає коментарів:

Дописати коментар