Труднощі професійного
самовизначення виникають зазвичай у двох категорій підлітків. Перші поки не
знайшли у цьому житті нічого цікавого. Так трапилося, що вчителі не зуміли
пробудити в них любов до яких-небудь предметів. Такі підлітки можуть добре
вчитися, але вони нічим не захоплюються, життя їх досить нудне або просто
монотонне. От і не можуть визначитися, чим хотілося б займатися. Та й із чого
обирати? Як правило, вони не знають, ким працює їхній татусь, хто такий
іхтіолог, – і взагалі мало орієнтуються у світі професій. Друга категорія
підлітків дуже активна й у навчанні і в різних інших видах діяльності. Їм
цікаво все, вони відвідують одночасно три гуртки, п'ять факультативів і десять
спортивних секцій. Більше того, у них усе виходить. Як говориться, якщо людина
талановита – вона талановита у всьому. За що не візьметься цей чудо-підліток –
у всьому досягає успіху. Однак... він теж не може визначити, що подобається
йому більше, із чим він хотів би зв'язати своє життя.
Як же розібратися в собі? При виборі
професії дуже важлива відповідність між психологічними особливостями людини й
відповідними характеристиками професії. Професія має бути цікавою. Якщо тобі
подобається ремонтувати автомобілі, скутера, крутити гайки, то тобі у світ
Автослюсарів. Якщо ти любиш електрику, паяти проводи та дрібні деталі,
ремонтувати побутову техніку і не тільки, то тобі у світ Електриків…
Будь-яка професія вимагає, щоб у людини
були присутні так звані «професійно важливі якості» – наприклад, для електромонтера
важлива увага, для кравця – образне мислення та творча уява тощо. Тому,
обираючи певну професію, важливо усвідомити, чи є в тебе здібності, які відповідають
професійно важливим якостям. У ситуації сумніву обирай ту професію, де твої
здібності будуть максимально реалізовані у цій діяльності і ти досягнеш
найбільшого успіху.
Нарешті, тип професійної діяльності має
збігатися із твоїм особистісним, характерологічним типом. Скажімо, якщо ти
товариський – тобі більше підійдуть професії, пов'язані з численними
контактами, а якщо емоційно нестійкий – не зможеш виконувати рутинні види
діяльності, що вимагають концентрації протягом тривалого часу.
Для того щоб обрати професію, необхідно,
насамперед, пізнати себе. Ти напевно часто ставиш собі запитання: «Який я?»,
«Хто я в цьому світі?», «Навіщо я живу?». Твій характер поки тільки формується,
тому не треба наклеювати собі ж ярлик і відмовлятися від професії артиста
тільки тому, що ти нібито «сором’язливий». Борися, працюй над собою, пізнавай
себе. І пам’ятай, що психологічні властивості людини (будь-то здібності,
інтереси або риси характеру) – досить гнучкі, мінливі якості. Відомо чимало
випадків, коли людині, яка не має здібностей до музики, але жагуче бажала нею
займатися, вдавалося розвити музичний слух. Головне – інтерес. Запам'ятай:
здібності формуються у діяльності. Звикай працювати, трудитися. На одних
здібностях далеко не виїдеш. З іншого боку, інтерес – річ теж не зовсім стійка.
Безліч підлітків думають, що люблять якийсь навчальний предмет, а насправді їм
дуже подобається вчитель. Крім того, важко зрозуміти, чи сподобається тобі
психологія або та ж економіка – адже ти в школі не вивчав нічого подібного....
Для того щоб не помилитися, треба розширювати свій кругозір стосовно світу
професій. Став дорослим людям запитання про їхню професійну діяльність – як
правило, люди із задоволенням розповідають про свою роботу й про студентські
роки. Тоді ти зможеш усвідомлено вирішити, чи цікава тобі ця область, або все,
що ти знаєш про спеціальність, на яку подаєш документи – це її назва...
Розібравшись у своїх здібностях, інтересах
й особистісних рисах, ти приступаєш до вибору навчального закладу. З'ясуй, які
спеціальності й спеціалізації відповідають виду діяльності, що цікавить тебе.
Це не завжди однозначна відповідність (наприклад, щоб ремонтувати комп'ютери,
потрібно отримати спеціальність «Радіоелектроніка»). Обрання рішення має
ґрунтуватися на багатьох факторах уже не психологічного характеру: репутація
навчального закладу, його місцезнаходження від дому й конкурс, думка друзів,
батьків, вартість навчання. Не полінуйся й випиши на окремому аркушу паперу
плюси й мінуси кожного з варіантів. Проаналізуйте дані разом із батьками. І
завжди пам’ятай: остаточний вибір тільки за тобою, тому що, обираючи професію,
ти обираєш долю. Професія має приносити задоволення (позитивні емоції тобі),
давати адекватну фінансову винагороду (добробут твоїй родині) і забезпечувати
максимальну реалізацію твоїх можливостей (користь суспільству).
Щороку, восени ми відвідуємо
Ярмарку професій, яку організовує Нетішинська міська філія ЦЗ для учнів
випускних класів Нетішинських шкіл, де демонструємо майстер-класи по професіях та
активно спілкуємося з учнями проводячи роз’яснювальну, агітаційну роботу.
Психологічною службою та
працівниками ліцею були проведені чотириденні (з 10-13 листопада) профорієнтаційні
семінари-тренінги «Як обрати професію» з учнями 8-11 класів Нетішинських шкіл
Немає коментарів:
Дописати коментар