Робота з педагогами














Притча «Недаремні зусилля».

    Одного разу берегом моря йшов чоловік. День був чудовий. Яскраво світило сонечко, тихо плескотіли хвилі, з гучними вигуками кружляли чайки. Милувався чоловік краєвидом, озираючись навкруги, і раптом помітив незрозуміле видовище. Прямо перед ним невеличка людська постать виконувала дивний танок. Це була маленька дівчинка, яка почергово нахилялася  і щось брала в руки, підводилась і кидала «щось» якомога далі у море. Вона бігала навколо себе, явно поспішаючи. Чоловік зацікавився, підійшов ближче і питає: «Що ти робиш?». «Рятую маленьких морських зірок від палючих променів сонця. Якщо їх не кинути у воду, вони не доживуть до припливу», - відповіла дівчинка, ні на хвильку не перериваючи роботи. «Ти робиш марну і невдячну справу, - відповів чоловік, - цих зірок тут тисячі, сонце пече немилосердно, час летить дуже швидко, ти все одно їх усіх не врятуєш!». «Ну то й що!, - знизала плечима дівчинка, - принаймні оцю я встигла врятувати!», - і з цими словами вона взяла до рук чергову морську зірку і кинула її далеко в море.

    Наші з вами зусилля не даремні! Наші учні — чуйні й розумні, здібні, талановиті й старанні.

    Вони — найкращі! Вони варті наших зусиль!


10 способів порятунку від стресу

З'ясуйте, що саме вас тривожить і  зачіпає за живе.

Психологи стверджують: проблема, витягнута з підсвідо­мості, — вже наполовину вирішена, для цього зовсім необо­в'язково йти до психоаналітика. 

Розкажіть про те, що вас турбує, близькій людині.

Це особливий психологічний при­йом: проаналізувавши свою проблему вголос, ви доберетеся до кореня своїх проблем і знайдете вихід із ситуації.

Не вдавайте з себе бідну ягничку.

Перше, що рекоменду­ють зробити психологи, коли в черговий раз захочеться роз­винути з дріб'язкової проблеми маленьку трагедію, слід знай­ти людину, якій живеться набагато гірше, і допомогти їй.

Сплануйте свій день.

Учені помітили, що для людини, стан якої наближається до стресового, час прискорює свій біг. Тому вона відчуває непомірну завантаженість і нестачу часу. Упора­тися з перевантаженнями елементарно: розпишіть свої дії, роз­поділивши за ступенем важливості, і виконуйте свій план.

Не згущуйте хмари.

Люди, схильні до стресових реакцій, будь-яку проблему роздувають до масштабів всесвітньої катастрофи.

 Насправді жахливі обставини в нашому житті тра­пляються нечасто. Тому викиньте з голови надумані пробле­ми, а також ті, які ви не в змозі вирішити.

Навчіться керувати своїми емоціями.

Наш мозок вики­дає гормони стресу на будь-які подразники, що загрожують нашому спокою. При цьому йому зовсім байдуже, реальні вони чи вигадані. Вирватися зі стресового кола допоможе найпрос­тіша йогівська вправа. Заплющіть очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору і розведіть у сторони, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одна на іншу в ділянці пупка (ліва знизу). Цього цілком достатньо, щоб пов­ноцінно відпочити, збагатити мозок киснем і заспокоїтись.

Не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам удається впоратися із хвилюванням.

Наприклад, купіть собі що-не-будь у подарунок. Причому, робити це потрібно не стільки заради себе, скільки заради свого мозку. Ваша сіра речовина теж має потребу в подяці за відмінно виконану роботу.

Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться.

Сміх позитивно впливає па імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на вашу усмішку організм проду­куватиме бажані гормони радості.

Робіть фізичні вправи не менше 30 хвилин на день.

За­мість того, щоб відлежуватись у ліжку, бігайте. За тверджен­ням лікарів, найантистресовіші види спорту — біг і спортив­не ходіння. По-перше, активні рухи не дають адреналіну на­громаджуватися, по-друге, відволікають від негативних ду­мок. Стежте за пульсом — його оптимальна частота для вас розраховується за такою формулою: 180 мінус ваш вік.

Використовуйте агресивну енергію в мирних цілях.

Ві­зьміть на озброєння японський спосіб боротьби зі стресами. Коли японець відчуває роздратування, він щосили б'є опуда­ло свого шефа. А якщо у вас під рукою ляльки не виявилося, напишіть лайливий лист і з усією злістю, на яку ви здатні, спаліть його, розірвіть на шматки... (Можете уяв­ляти, начебто те саме робите з адресатом). Помічено, що не­нормативна лексика разом з різкими жестами теж добре ви­водить негативні емоції.

Вживайте вітамін Е.

Він підвищує імунітет і стійкість до стресу. До речі, цей вітамін у натуральному вигляді міс­титься в картоплі, сої, кукурудзі, моркві, ожині і волоських горіхах.



У вас багато знайомих, які колись працювали вчителями, але за певних обставин звільнилися? Чи не запитували ви, що саме вплинуло на їхнє рішення піти зі навчального закладу?

Багато нинішніх вчителів жаліються на нестерпність сучасних учнів, на їхнє вільнодумство, відсутність авторитету старших та інше. Однак цікаво, що педагоги, яким довелося звільнитися, із часом якраз про учнів зазвичай згадують із теплотою. А ось про колектив вчителів – далеко не завжди. Чому так?

Обережно: мобінг!

Від англійського «to mob» означає переслідування чи групові напади на певну особу. Термін «мобінг» використовують для позначення таких явищ, як психологічний тиск та цькування у колективі, направлені на окремого співробітника.

Вперше цей термін було запропоновано на початку 1980-х років німецьким психологом Хайнцем Лейманом для позначення психологічного утиску в колективі.

Мобінг може виражатися в упередженому ставленні, інформаційній ізоляції, плітках, насмішках, ігноруванні успіхів та систематичній перебільшеній критиці. Це явище, на жаль, є практично в кожному колективі.


Чому виникає мобінг

На меті мобінгу – викорінення інакшості. Здавалося б, що поганого, коли у вчительській спільноті з'являється молода, творча, амбіційна та енергійна особистість? Однак все не так однозначно!

Зізнаймося, не дивлячись на ряд реформ останнім часом, навчпльні заклади – надзвичайно консервативне середовище. Не всі вчителі підтримують нововведення і через те недолюблюють «білих ворон», які їх намагаються втілити. Тож молодий ініціативний вчитель може стати жертвою мобінгу, тим більше, якщо він швидко знаходить спільну мову з учнями, але нехтує правила педагогічного колективу.

Конкуренція за увагу та авторитет серед учнів, бажання відчути владу над іншими, небажання змінювати звичний хід речей та посадових обов'язків – можливі причини цькування молодого педагога. У ліцеї є своя ієрархія, а мобінг – спосіб показати, «хто у хаті хазяїн», тому часто спостерігається з боку ліцейної адміністрації.

Які наслідки мобінгу

Систематичне цькування може призвести до серйозних психологічних і психосоматичних захворювань, зниження самооцінки та морального спустошення. Якщо щодня цілеспрямовано критикувати особистість, то з часом вона вже і сама починає сумніватися у своїй компетенції, зневірюється у собі та дійсно гірше виконує свої обов'язки.

Нездорові відносини позначаються не лише на жертві цькування, а й на якості навчальному процесу, учнях та колективі навчального закладу в цілому. Виникає своєрідний ефект доміно!

Часто, зіштовхнувшись із непорозумінням колег, молоді вчителі невдовзі відчувають перші ознаки психологічного вигорання та звільняються зі закладу освіти. Чи можна попередити мобінг та безболісно влитися в давно сформований колектив?

Поради, як не стати жертвою мобінгу

1.     Вивчіть свої посадові обов'язки. Ознайомтеся із трудовим кодексом та посадовою інструкцією, щоб усвідомлювати, за що саме ви отримуєте заробітну плату. Юридична грамотність дозволить кваліфіковано вести діалог з адміністрацією у випадку бажання навантажити вас у подальшому додатковими обов'язками, виходом на роботу у вихідні дні, для підміни, проведення незапланованого виховного заходу чи убезпечить від підписання контракту, який не передбачає отримання відпускних у кінці року (останнє  приклад з власного досвіду!).

2.     Старайтеся виконувати свою роботу максимально якісно. Готуйтеся до уроків, намагайтеся вчасно здавати всю паперову звітність, заповнюйте уважно журнал, не запізнюйтесь на уроки і наради; якщо не знаєте, як вчинити, ідіть за порадою до адміністрації чи колег до того, як адміністрація сама викличе вас «на килим». Запам'ятайте, спершу максимально якісно робіть саме те, що маєте виконувати за посадовими інструкціями, а вже потім – все те, що виходить із вашої особистої ініціативи, а не навпаки!

3.     Підтримуйте з усіма ділові доброзичливі стосунки. Вітайтеся з колегами, щиро посміхайтеся до кожного, підтримуйте світську бесіду, але не намагайтеся всім сподобатись. Поводьте себе чемно та рівно з усіма колегами, не допускаючи ані панібратства, ані надмірної офіційності. Зважайте, що не лише ви придивляєтесь та вивчаєте колег,. те саме роблять і вони, намагаючись зрозуміти, яка насправді ви людина та спеціаліст.

4.     Знайдіть собі наставника. Оберіть досвідченого колегу, до кого у випадку чого можна звернутися за порадою і допомогою. Старші колеги, як правило, із задоволенням діляться своїм досвідом з молодими, розповідають історії із життя школи, знайомлять із традиціями та завжди прийдуть на допомогу, якщо прийдеться допомогти налагодити дисципліну під час уроку.

5.     Позначте свої кордони з колегами. Пам'ятайте золоте правило: до вас ставляться саме так, як ви дозволяєте це робити! Тож починаючи роботу в новій школі, варто одразу зарекомендувати себе як сильну і впевнену в собі особистість, яка поважає кордони інших та не дозволяє порушувати свої.

6.     Поважайте неписані правила колективу. У кожній спільноті є свої традиції. Демонстративне нехтування цих правил викличе незадоволення чи навіть обурення колег. Не шокуйте оточуючих зухвалою поведінкою чи екстравагантним вбранням. Можливо з часом за вашої участі існуючі правила скорегуються, але не варто цього робити одразу.

7.     Слідкуйте за своїм здоров'ям та саморозвитком. Намагайтеся виробити графік, де є час не лише на роботу, а й на особисте життя, саморозвиток і здоровий сон. Адже людина, яка добре висипається, нормально харчується та постійно навчається новому, краще аналізує ситуацію. Тож, якщо ви сповнені сил і енергії, то краще можете контролювати свої емоції і реакції та адекватно оцінювати вчинки оточуючих.

Молодому спеціалісту, який нещодавно прийшов до навчального закладу, багато чому потрібно навчитися у колег. Сподіваємося, що вам вдасться побудувати доброзичливі відносини з колективом та адміністрацією і попередити непорозуміння.


Поради психолога для педагогів, як пережити карантин

та дистанційне навчання


 

Уже не перший раз через карантин, переходять в режим дистанційного навчання. Вірус не хоче так легко здаватись, епідемія триває. Карантин виявився довшим, ніж ми очікували, і ось страшний сон багатьох українських педагогів знову повторюється. Але не варто налаштовуватися на негатив. Що робити та як з користю для себе пережити карантин та дистанційне навчання?

1. Подбайте про інформаційну гігієну

Інтернет дає нам дуже багато інформації, але чи завжди вона правдива? Такі пекучі теми як коронавірус та вакцинація очікувано стали причиною появи сотень фейків, які активно розлетілися соціальними мережами. На жаль, багато хто їм вірить, як результат – люди панікують. А до чого призводить паніка? До пустих полиць у магазині, сварок із рідними та колегами, зайвих нервувань та депресій.

То ж що робити? Довіряти лише перевіреним джерелам, а ще краще – науковим. Не розповсюджуйте неперевірену інформацію, адже може виявитися, що ви підтримуєте фейки. А це не просто погано, це ще й шкодить вашій репутації як педагога! І ще неодмінно дозуйте інформацію. Не варто цілодобово сидіти у соціальних мережах та перечитувати геть усі новини. Офіційної статистики чи коментарів від уповноважених осіб цілком достатньо. До речі, розібратися з новинами та зрозуміти, де ж фейк, а де правда, цілком реально. На сьогоднішній день  є багато хороших курсів в мережі, для підвищення власної медіа грамотності, запишіться на них та у вільний час слухайте. Ось посилання на деякі з них:

Медіаграмотність та критичне мислення: від теорії до практики https://naurok.com.ua/learn/mediagramotnist-ta-kritichne-mislennya-vid-teori-do-praktiki-5

Медіаграмотність для освітян https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+MEDIA101+2018_T3/about

Медіаграмотність: практичні навички https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+MEDIA102+2018_T3/about

2. Займайтесь самоосвітою

Напевно усім знайомий вислів, що педагоги, приречені на постійну самоосвіту. Для того щоб не відставати і встигати за стрімким розвитком усього, що нас оточує. На сьогоднішній день, в мережі Інтернет, існує величезна кількість шляхів для власного розвитку. Це і різні освітні онлайн-платформи, і відкриті онлайн-курси, і вебінари, онлайн-конференції та інше. Тому, як тільки у вас з’явиться вільний час, старайтесь використати його з користю. Почніть вчити нову іноземну мову або вдосконалюйте знання мови, яку вже вивчали. Також, карантин – хороша можливість для проходження курсів підвищення кваліфікації. Платформи онлайн-курсів готові вам допомогти з вивченням найбільш різноманітних тем.

Перелік освітніх джерел та онлайн платформ на допомогу вчителям для самоосвіти та організації дистанційного навчання здобувачів освіти

Перелік освітніх джерел та онлайн платформ на допомогу педагогам в організації дистанційного навчання

Студія онлайн-освіти Educational Era https://www.ed-era.com/

iLearn (https://ilearn.org.ua/) – цікаве, безкоштовне і доступне 24/7 навчання:  онлайн курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими репетиторами Києва, тести, подкасти, матеріали для самопідготовки .

Prometheus https://prometheus.org.ua/ Онлайн курси України і світу із різних предметів та різноманітних напрямків для вчителів та учнів

Каталог електронних освітніх ресурсів Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка http://urok.ippo.kubg.edu.ua/

Інтерактивні підручники Edera (математика, біологія, укр. мова, історія України, фізика, географія, біологія)  https://www.ed-era.com/books/

Мультимедійні підручники КМ Медіа (з відео і можливістю читати на телефонах) http://kmmedia.com.ua/books/

Українська програма – каталог е-підручників, відео, аудіокниг для школи http://ukrprog.com/

Розумники – придбання (диски та скачування з сайту) ліцензійних МОН е-підручників (педагогічні програмні засоби, тести, лабораторні практикуми та інше) http://rozumniki.net/

Нова школа -навчальні диски для школярів (каталог ресурсів  всіх предметів) http://novashkola.com.ua/

Електронні версії підручників https://e–pidruchnyky.net/

Скановані підручники та відеоуроки

·        Система e-pidruchnyky.net забезпечує широкий законний доступ до цифрових копій підручників, які використовуються у навчальному процесі загальноосвітніх шкіл України.

·        Електронні версії підручників для 9 класу

·        Скановані підручники

·        Віртуальні лабораторії

·        Вільна шкільна бібліотека

·        Всі шкільні підручники (читати он-лайн)

·        Підручники

·        Підручники з сайту Інституту модернізації змісту освіти

·        Відповіді на завдання шкільних підручників

·        Відео-уроки української мови

·        MozaBook – мультимедійні уроки

·        Безкоштовні відеоуроки від Топ Школи з математики і фізики (українською і російською мовою)

·        Видивничий дім “Освіта”

·        35 музеїв онлайн

·        Безкоштовні мобільні додатки для STEM

Додатково

·        Сервіси для безкоштовного створення електронних підручників (стаття)

·        Найбільша електронна бібілотека

·        Колекція відоуроків

·        Всі електронні підручники для 10 класу(від School Champion)

·        bhv освіта

·        Мозаїка

·        Цифрові лабораторії (elizlabeinsteinhttps://dixi.education/)

·        Фізика і STEM Воронкін О.

·        Профорієнтація

Загальні ресурси підготовки учнів

·        Відкриті масові безкоштовні он-лайн курси підготовки до ЗНО(математика, фізика, хімія)

·        Міжнародний проект Міксіке

·        https://www.ed-era.com– онлайн-курси та супроводжувальні матеріали широкого профілю.

·        Гіпермаркет знань—повна і багаторівнева матриця кейсів. Кожен може додати свій внесок як у Вікіпедії.

·        Он-лайн курси (за кошти ) за різними предметами

·        Уроки для школірів он-лайн(відео уроки)

·        Книги Гугл (підручники, задачники, посібники, книги)

·        Академія Гугл

·        Інтерактивні вправи learningapps

·        Світові ресурси для самоосвіти

·        Безкоштовні он-лайн курси

·        Дистанційна підтримка освіти школярів

·        Методичні матеріали Міжнародної української школи

·        Академія Хана українською мовою (математика)

·        STEM освіта (5 каналів Ютуб)

·        Безкоштовні курси (фізика, математика)

·        Мала академія наук учнівської молоді

·        ЕОР м. Києва

·        Географічна гра

·        Навчальні матеріали про технологічні інновації (уроки)

·        Школа сучасних знань Запоріжжя

Тестування

·        ЗНО онлайн

·        ЗНО (Київ)

·        Підготовка до ЗНО (за темами, всі предмети)

·        ЗНО (Львів, за темами)

·        Підготовка до ЗНО (дистанційні курси, тести, ІКТ),

·        Онлайн-тестування “Тесторіум”– тестування ЗНО

·        Онлайн-тестування “Майстер-тест”

·        Підготовка до ЗНО

·        Підготовка до ЗНО (учням, викладачам) платно

·        Створення Гугл тестів (з виставленням оцінок) Відеоінструкція

·        MyTest (редактор _приклад)

·        7 платформ для створення тестів

·        Система тестування вчителів Вінниці

·        Сервисы для создания интерактивных викторин и опросов(вебінар)

·        ЗНО з історії

·        ДПА з математики

·        Тестові платформи

·        9 платформ для створення тестів

·        Вікторини Quizizz

·        Алгоритм роботи з Plickers

·        OnlineTest Pad– конструктор тестів, опитувань, логічних завдань

·        Можливі форми контролю (англ)

3. Виділіть  час для себе

Від постійної роботи за комп’ютером, проведення конференцій, запису відеоуроків, підготовки навчальних матеріалів та перевірки учнівських робіт кожен педагог під час дистанційного навчання відчуває постійну втому. Через те, ви щодня стикаєтеся з високою емоційною напругою. Тому, якщо не будете емоційно відпочивати, ризикуєте зіткнутись із проблемою професійного вигорання. Вигорання – це реакція людини на хронічну втому. Вона починає негативно ставитись до роботи та предмету своєї професійної діяльності, у неї знижується самооцінка.

Це захисний механізм організму, який часто не усвідомлюється. Він виникає, коли у нас на роботі стреси, і ми не можемо з ними впоратись. Ми не відпочиваємо, накопичуємо негатив і щоб якось з ним впоратись, людина перестає відчувати.

Професійне вигорання – це тема всіх, хто працює в соціальній сфері: вчителів, психологів, медиків. Симптоми в них одні, але проявлятись можуть по-різному.

Тому, щоб емоційно відпочивати, обов’язково старайтесь знаходити час для себе. Займіться улюбленою справою, почитайте цікаву книгу, прогуляйтесь на природі, робіть будь-що, для того аби відволіктись від навчального процесу.

4. Почніть стежити за своїм здоров’ям

Для цього почніть слідкувати уважно за своїм харчуванням. Через брак часу та насичений графік ми можемо забувати про повноцінне й збалансоване харчування. Виключте з раціону шкідливі продукти, наприклад, солодке, ковбаси та соуси. Вживайте більше овочів та фруктів, не нехтуйте вітамінними комплексами. Так, вони не врятують від коронавірусу (хоча і такі «новини» траплялися), але однозначно покращать самопочуття та настрій. А коли викладач у доброму гуморі, то й учні засвоюють знання краще!

А ще почніть займатися спортом. Просто вдома. Навіть звичайна зарядка покращить настрій, а якщо знайти на ютубі відео зі вправами від професійних тренерів – взагалі чудово! Зрештою, зумбою можна займатися і у квартирі. А от недостатня активність під час карантину здатна погіршити наше самопочуття: як фізичне, так і психологічне, а це призведе до зниження імунітету.

5. Медитуйте або концентруйтесь на чомусь приємному

Негативу зараз не просто багато, а надзвичайно багато. Тож варто відгороджуватися від нього самому та вчити учнів. Старайтесь по-менше дивитись телевізор та проводити час блукаючи сторінками Інтернету.


Для перегляду презентації нажміть на картинку





















Навчання навичок самоконтролю у навчальному закладі

Розвиток самоконтролю – одна з найважливіших передумов самостійної діяльності учнів. Без самоконтролю та без допомоги дорослого дитині буде складно виконати те чи те завдання. А досягти успіхів у навчанні за таких умов непросто, навіть якщо учень має достатній рівень знань.

Характеристика базових емоцій

За Аристотелем, налічують шість базових емоцій: радість, здивування, сум, гнів, страх і огиду, за К. Ізардом – десять фундаментальних емоцій: цікавість, радість, здивування, гнів, горе, огида, зневага, страх, сором та провина.
Цікавість – психологічна настанова на пізнання світу і відкриття нового, джерело розвитку кожної людини і рушій прогресу людської цивілізації. Часто проста цікавість змушує людей докладати зусиль, працювати вдень і вночі, долати перепони і відмовлятися від багатьох благ, оскільки це пов’язано із задоволенням пізнавальних потреб і радістю відкриття.
Радість – приємні емоції, які наповнюють нас енергією, пробуджують творчий потенціал. Найчастіше ми відчуваємо ці емоції, коли живемо в гармонії з собою і з навколишнім світом, маємо змогу реалізувати свої мрії.
Здивування – емоція, що виникає при виникненні несподіваної ситуації. Це досить нестабільне почуття; воно швидко приходить і швидко зникає. Його основна функція — допомогти людині підготуватися до реакції на нову чи несподівану подію і на наслідки цієї події.
Гнів – це найбільш руйнівна емоція. Вона виникає тоді, коли ми відчуваємо загрозу. Гнів перешкоджає тверезо мислити й ухвалювати рішення.
Горе – негативно забарвлені душевні переживання, печаль, смуток, скорбота у поєднанні з розпачем; протилежне радості. Горе може бути викликане неочікуваними поганими подіями, обставинами, бідою, нещастям, смертю близької людини.
Огида – це реакція на щось суб'єктивно дуже неприємне, негативний емоційний стан, спричинюваний зіткненням (фізична взаємодія, комунікація) з об'єктами (предметами, людьми, обставинами тощо), які не відповідають ідеологічним, моральним та естетичним принципам і настановам суб'єкта.
Зневага – почуття презирства, відсутність поваги до кого-небудь; негативно забарвлене почуття, що виникає стосовно об'єкта, який демонструє якості або поведінку, які суб'єкт не дозволяє собі демонструвати, оскільки сприймає їх соціально неприйнятними.
Страх – це передчуття лиха, коли ми відчуваємо загрозу нашому життю, здоров’ю, добробуту, стосункам, самоповазі. Страх може застерегти нас від потрапляння у небезпечну ситуацію, а помірне хвилювання — змусити краще підготуватися до контрольної.
Сором – ці емоції виникають, коли діємо всупереч тому, що вважаємо правильним, справедливим, або коли наші вчинки мають негативні наслідки. Ми відчуваємо сором, коли про скоєне нами хтось дізнається. Це дуже неприємне відчуття, і тому люди намагаються чинити по совісті.
Провина – відчуття сорому за себе, за те, що діяв усупереч своїм переконанням, навіть якщо ніхто й не дізнався про це.

Зовнішні вияви емоції

Існує так званий феномен «емоційного зараження» – емоції, особливо в середовищі стадних тварин, виражені в поведінці однієї особини, викликають схожі емоції в інших особин, які ці вияви спостерігають. У людському середовищі цей ефект так само наявний і особливо він помітний у поведінці натовпу.
Міміка – універсальний спосіб вираження емоцій серед людей незалежно від расової та соціальної належності. Центр розпізнавання емоцій розташовується у правій півкулі головного мозку і має відмінну від центру розпізнавання осіб локалізацію.
Дослідження поведінки людей, які належать до різних культур, засвідчили, що у сфері вираження емоцій зустрічаються як універсальні, так і специфічні типи реакцій. Таким чином, варто зазначити, що мова емоцій містить як загальні елементи, подібні для різних культур, так і елементи, специфічні для окремих культур.

Внутрішнє вираження емоцій (серцебиття, дихання, дія ендокринної системи) відбувається відносно незалежно від соціальних чинників і однаково виявляється у представників різних культур, які проживають на різних континентах. А от форма та інтенсивність зовнішнього виявлення емоцій значною мірою залежать від вихованості, рівня культури особистості, традицій і звичаїв цього соціуму. Це особливо стосується вираження емоцій зовнішніми засобами — мімічними та пантомімічними рухами, жестами.






ПОРАДИ ПСИХОЛОГА ДЛЯ ПЕДАГОГІВ

Особистісно зорієнтований підхід у навчанні ґрунтується на сприйнятті індивідуальності, самоцінності дитини як носія суб'єктивного досвіду, який складається у неї з перших днів життя. Учень має право на особистісний шлях розвитку та вибір засобів навчальної діяльності в межах її завдань.
    Учитель, ставлячись до учня як до особистості, дає йому змогу саморозвиватися й самореалізовуватися, враховує його можливості, особливості, здібності. Взаємодія між вчителем та учнем має будуватися на основі єдності позицій, бажань, а не вимушеного спілкування.
    Найголовніше завдання вчителя: максимально активізувати внутрішні ресурси своїх вихованців, щоб вони самі могли успішно впоратися з різноманітними навчальними, а в подальшому - виробничими проблемами. Дітей слід навчити на оптимальному рівні виявляти свій інтелектуально - вольовий і моральний потенціал.
    Особистість педагога - лише передумова виховання дитини. Трансляція його позитивних якостей відбувається лише тоді, коли він, встановлюючи зв’язки з дітьми, створює й збагачує їхній досвід емоційних переживань.
Якщо вчитель ставитиметься до учня без справжнього інтересу і поваги, у того не буде жодних підстав сприймати себе як особистість.
    Щоб зрозуміти учня, його думки, почуття, вчинки, треба брати емоційну участь у стосунках з ним, навчитися відчувати до нього постійний інтерес. Позиція безпристрасного арбітра згубна для справи.
Такому вчителю, форми і способи діяльності якого статичні, не змінюються від уроку до уроку, від року до року, сьогодні нічого робити в навчальній аудиторії.
    Якщо учень не сприймає ваших дій (способів впливу) щодо нього, то це означає лише одне: ці дії не відповідають його особистісним особливостям.
    Якщо вам потрібно висловити зауваження учневі, то зробити це слід дружелюбно і з повагою до нього. Ваше несхвалення його поведінки в певній ситуації втратить негативний ефект.
    Якщо виник конфлікт з учнем, не шукайте способів будь-що утвердити свою правоту. Спробуйте знайти взаємоприйнятні шляхи його розв’язання.
    У багатьох своїх учнях учитель вбачає однодумців і спільників. Досягти професійного успіху вчитель може, лише узгоджуючи свої дії з ними.





Немає коментарів:

Дописати коментар